Короткий опис(реферат):
Педагогічні спостереження за змагальною діяльністю вказують, що
майстерність найсильніших представників сучасного тенісу відрізняється
атлетичною, активною, тактичною гнучкою грою у швидкому темпі, з
частими виходами до сітки, з широким використанням нападаючих дій,
особливо атакуючою подачею, високим мистецтвом як нападу, так і
захисту, вмінням успішно грати по всьому майданчику.
Аналіз науково-методичної літератури показав, що для успішної
ігрової діяльності тенісистів слід розвивати цілий комплекс фізичних
якостей, оскільки лише їх поєднання дозволить якісно вирішувати
різноманітні ігрові завдання. Досягти високих спортивних результатів у
сучасному тенісі, повністю засвоїти техніку й тактику можуть лише
атлетично розвинені спортсмени.
Фізична підготовка в тенісі має важливе значення, і починаючи з
етапу початкової підготовки та протягом наступних етапів підготовки
фізичну підготовку виділяють як один з важливіших видів спортивної
діяльності, оскільки сучасні тенденції розвитку тенісу вказують на
універсалізацією гри на задній лінії, біля сітки, що неможливо здійснити
без високого рівня фізичної підготовленості.
Доведено, що рівень спеціальної фізичної підготовленості суттєво
залежить від віку спортсменів. У дошкільному та шкільному віці фізичні
якості дитини прискорюють або уповільнюють синхронно з розвитком
організму дитини. Фахівці з тенісу дослідили, що у 6–7 річних дітей
рухлива активність збільшується, в 7–10 років доцільно виховувати
бистроту, у 6–9 років діти легко засвоюють нові рухи, у 8–12 років більш
сприятливі умови для розвитку загальної витривалості.
Вже на етапі початкової підготовки тенісистів виявляється, що
важливе значення має збільшення діапазону варіативності ударів та
швидкості виконання технічних прийомів, яке залежить від здатності
спортсмена швидко оволодівати ударами та розвитку спеціальних
фізичних якостей.
Знання взаємозв’язки між показниками в різних видах
підготовленості тенісистів, допомагають тренеру свідомо регулювати,
контролювати та підвищувати ефективність тренувального процесу та
змагальної діяльності спортсменів в тенісі. Науковці вказують, що
важливу роль психофізіологічних чинників, які впливають на
ефективність техніко-тактичних дій юних тенісистів 6–8 років.
Дослідники розглядали взаємозв’язки між показниками
психофізіологічними та технічної підготовленості у спортсменів з
настільного тенісу та виявили вплив психофізіологічних реакцій
спортсменів на ефективність ударів у тенісистів.
Як визначають фахівці тенісу, в підготовці дітей в тенісі до 12 років
основний напрямок визначається в розвитку фізичних якостей,
оволодіння основними елементами гри та поступове включення у
змагальну діяльність серед дітей свого віку, засоби використовуються
особливо швидкісно-силового характеру, розвитку спеціальної сили, яка
необхідна для виконання ударних рухів.
Тому, на нашу думку, актуальною задачею у сучасному дитячому
тенісі є пошук взаємозв’язків показників розвитку фізичних якостей,
формування і удосконалення рухових навичок при виконанні техніко тактичних дій під впливом психофізіологічних реакцій, що, на нашу
думку, буде допомагати тренеру та гравцю в тренувальній та змагальній
діяльності.
Мета дослідження дослідити зміни взаємозв’язків показників
фізичної, технічної та психологічної підготовленості у тенісистів 6-7
років на етапі початкової підготовки протягом макроциклу.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати науково-методичну літературу з показників
розвитку фізичних та психологічних якостей, навчання технічним
прийомам на етапі початкової підготовки.
2. Визначити показники фізичної, технічної та психологічної
підготовленості у тенісистів 6-7 років.
3. Дослідити зміни взаємозв’язків показників фізичної, технічної та
психологічної підготовленості у тенісистів 6-7 років на етапі початкової
підготовки протягом річного циклу.
Об’єкт дослідження: навчально-тренувальний процес на етапі
початкової підготовки в тенісі.
Предмет дослідження: зміни взаємозв’язків показників фізичної,
технічної та психологічної підготовленості у тенісистів на етапі
початкової підготовки.
Методи дослідження: Аналіз і узагальнення науково-методичної і
спеціальної літератури, педагогічне тестування: фізичної, техніко тактичної підготовленості, психофізіологічних показників за допомогою
комп’ютерної програми; педагогічний експеримент; методи математичної
статистики.
Дослідження проводилися 6 місяців впродовж 2023-2024 рр. на базі
тенісного клубу «Унікорт» м. Харків. Всього в дослідженнях брало участь
14 юних спортсменів у віці 6-7 років, які займалися тенісом в групі
початкової підготовки першого року навчання.
Результати. Проведення первинного педагогічного тестування
виявило низький рівень показники фізичної підготовленості, нижче
середнього результати техніко-тактичної підготовленості, відповідно до
вимог програми ДЮСШ з тенісу та середній рівень психофізіологічних
реакцій юних тенісистів.
Кореляційний аналіз висвітлив значущі зв’язки показників в
фізичній підготовці тенісистів. Середній рівень взаємозв’язків між
показниками в бігу 18 м, та нахилів вперед на гімнастичній драбині
r=0,721. Високий зворотній зв'язок у метання набивного м’яча 1 кг із-за
голови та віяло 3 точки r=-0,809. У техніко-тактичній підготовленості
виділяється середньої значущості взаємозв’язки між показниками у грі на
утримання без помилки та грою справа на утримання без помилки r=0,734.
Результати психологічного тестування виявили зв’язки середньої
значущості зв’язки між показниками простої зорово-моторної реакції та
реакцією вибору r=0,789.
По результатам первинного тестування проведений педагогічний
експеримент з впровадженням методики підготовки тенісистів 6-7 років.
Повторне тестування визначило позитивні достовірні зміни
показників дослідження:
у фізичній підготовленості:
у бігу в трьох напрямах «Віяло» в середньому на 2,31 с;
у стрибку в довжину з місця на 15,71 см;
у бігу 18 м на 1,48 с;
В тестуванні техніко-тактичної підготовленості отримано
достовірне підвищення середніх показників юних спортсменів:
у грі через сітку з відскоку на утримання м’яча без помилки
результати на 7,93 рази;
у грі через сітку з відскоку справа на утримання м’яча без помилки
на 8,35 рази;
у грі через сітку з відскоку зліва на утримання м’яча без помилки на
7,57 рази;
у подачі знизу на 5,79 рази.
В тестуванні психологічної підготовленості виявилися достовірні
зміни показників:
у результатах простої моторної реакції на 1,74 мс;
для реакції вибору на 122,26 мс.
Кореляційний аналіз повторного тестування виявив значущі зміни у
взаємозв’язках показників дослідження. Виявилися середні взаємозв’язки
між показниками бігу на 18м та човниковому бігу 3х10м r=0,717.
В техніко-тактичної підготовленості високий рівень значущості між
показниками гри на утримання м’яча без помилки та гри справа на
утримання м’яча без помилки r=0,929, гри на утримання м’яча справа без
помилки та гри зліва на утримання м’яча без помилки r=0,809. Середній
рівень значущості визначається між показниками гри на утримання м’яча
справа без помилки та подачі знизу r=0,718 та гри зліва на утримання
м’яча без помилки та подачі знизу r=0,750. Отримані взаємозв’язки
вказують на підвищення рівня техніко-тактичної підготовленості та
розвиток у тенісистів навичок та умінь до змагальної діяльності.
В психологічній підготовленості відокремлюються взаємозв’язки з
низьким рівнем значущості між показниками простої зорово-моторної
реакції та реакції вибору r=0,673 і простої моторної реакції та стійкості до
збиваючих сигналів.
Таким чином, можна визначити, використання експериментальної
методики одночасного розвитку фізичних якостей, техніко-тактичної
підготовленості та психофізіологічних реакцій призвело до позитивних
змін результатів дослідження, яке підтвердилося підвищенням рівня
взаємозв’язків між показниками тенісистів. Кореляція між показниками
дослідження при повторному тестуванні вказує на покращення
результатів в переміщеннях по корту тенісистів, що дозволяє їм
наздоганяти і правильно відбивати більше м’ячів, на підвищення
концентрації уваги, своєчасного реагування та прийняття тактичних
рішень, правильного виконання ударів та розвиток навичок та умінь в
техніко-тактичній підготовленості.
Висновки відображають вирішення поставлених у дослідженні
завдань.