Короткий опис(реферат):
Актуальність теми. Аналіз відеоматеріалів останніх чемпіонатів серед дорослих атлетів показує різноманітність техніко-тактичних дій і якість їх виконання кваліфікованими таеквондистами у спортивному двобої. У зв'язку із цим виникає підвищений інтерес до аналізу змагальної діяльності кваліфікованих таеквондистів і пошуку нових шляхів удосконалювання техніко-тактичної підготовки, особливо це актуально для підготовки до змагальної діяльності таеквондистів-юніорів. З огляду на це, стає очевидним, що подальше підвищення результатів єдиноборця можливе завдяки вдосконаленню його техніко-тактичної майстерності (Ананченко К. В., Пакулін С. Л., Арканія Р. А., 2016; Пашков І. М., Кєрімов Ф. А., 2023; Lee Kyong M., 2016).
Процес вдосконалення техніко-тактичної підготовки атлетів тісно пов'язаний з пошуком найбільш раціональних та ефективних шляхів організації навчально-тренувального процесу. Одним із перспективних напрямків вирішення цієї проблеми є розробка, впровадження спеціальних засобів та методик їх використання під час навчально-тренувальних занять єдиноборців (Хурілова В. І., Борсук М. П., 2017; Park Yeon H., Seabourne T., 2017).
Мета дослідження: вдосконалити техніко-тактичну підготовку теквондистів-юніорів 15-16 років.
Завдання дослідження:
1. На основі аналізу науково-методичної літератури виявити особливості техніко-тактичної підготовки у східних єдиноборствах.
2. Розробити тренувальні завдання щодо вдосконалення техніко-тактичної підготовки теквондистів-юніорів 15-16 років.
3. Експериментально підтвердити ефективність застосування розроблених тренувальних завдань щодо вдосконалення техніко-тактичної підготовки теквондистів-юніорів 15-16 років.
Матеріал і методи дослідження. В роботі використані наступні методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичних літературних джерел, пошук і використання інформації глобальної комп'ютерної мережі Internet; бесіди з тренерами і атлетами; педагогічні спостереження; педагогічне тестування; аналіз відеоматеріалів змагальної діяльності; хронометрування; метод експертного оцінювання; педагогічний експеримент; математико-статистичні методи дослідження.
Педагогічний експеримент був проведений протягом шістьох місяців (з січня по червень 2024 року) в групах таеквондистів ДЮСШ «Центру бойових мистецтв» міста Харкова. Усього в педагогічному досліджені взяли участь 24 таеквондистів-юніорів, віком 15-16 років. Атлети були розділені на дві групи: контрольну та експериментальну по 12 таеквондистів в кожній.
Результати. На основі аналізу науково-методичної літератури визначено, що рівень техніко-тактичної майстерності таеквондистів і спортивний результат в цілому визначається якістю оволодіння базовою технікою та вмінням використовувати її у різноманітних ситуаціях спортивного поєдинку.
Аналіз змагальної діяльності, бесіди з тренерами та атлетами високої кваліфікації показали, що становлення техніко-тактичної майстерності таеквондистів багато в чому залежить від ступеня розвитку фізичних якостей і функціональних можливостей організму. Встановлено, що основною фізичною якістю для таеквондистів є швидкісно-силові здібності.
Розроблені тренувальні завдання для вдосконалення техніко-тактичної підготовки та розвитку швидкісно-силових якостей теквондистів-юніорів 15-16 років. Для підтвердження ефективності застосування рекомендованих тренувальних завдань проведено педагогічний експеримент.
На початку педагогічного експерименту всі показники техніко-тактичної та швидкісно-силової підготовленості в контрольній і в експериментальній групах не мали достовірних відмінностей (р˃0,05).
Наприкінці педагогічного експерименту, після шестимісячних тренувань, були проведені підсумкові тестування в контрольній та експериментальній групах. Результати в експериментальній групі достовірно вище (р˂0,05) в показниках швидкісно-силової підготовленості в тестах: Dollyo chagi за 15 с правою та лівою ногою; підйом ніг з положення вису за 20 с; виконання техніко-тактичних з`єднань (ТТЗ) за 20 с. В тесті «Згинання й розгинання рук в положенні лежачі за 15 с» також результат краще, але він статистично недостовірний (p>0,05).
Порівняльний аналіз середніх показників техніко-тактичної підготовленості, які оцінили експерти у атлетів контрольної та експериментальної груп після педагогічного експерименту свідчить про достовірність відмінностей між ними, зі збільшенням ефективності виконання техніко-тактичних з`єднань (ТТЗ) таеквондистами експериментальної групи (p<0,05).
Висновки. Здобуті результати підтверджують ефективність розробленої програми вдосконалення техніко-тактичної підготовки та розвитку швидкісно-силових якостей і відкривають перспективи для подальшого вдосконалення системи підготовки таеквондистів-юніорів.