Короткий опис(реферат):
Актуальність теми. Одним із шляхів досягнення високих результатів в спорті є чітке управління, планування і цілеспрямоване використання в навчально-тренувальному процесі передової методики тренування як вітчизняних, так і зарубіжних фахівців з урахуванням модельних характеристик спортсменів високого класу. Також, однією зі складових оптимізації тренувального процесу кваліфікованих борців є визначення провідних факторів диференціації і індивідуалізації, які безпосередньо впливають на досягнення гранично можливих для даного спортсмена результатів в змаганнях різного рівня.
Мета дослідження: вдосконалити техніко-тактичної підготовку кваліфікованих борців греко-римського стиля з урахуванням вимог сучасної змагальної діяльності.
Завдання дослідження:
1. Виявити сучасний стан програми підготовки в спортивній боротьбі на основі аналізу науково-методичної літератури, сучасної змагальної діяльності та узагальнення передового практичного досвіду.
2. Встановити особливості змагальної діяльності висококваліфікованих борців на сучасному етапі.
3. Розробити тренувальні завдання для вдосконалення техніко-тактичної підготовки кваліфікованих борців греко-римского стиля з урахуванням вимог сучасної змагальної діяльності.
4. Експериментально підтвердити ефективність застосування розроблених тренувальних завдань для вдосконалення техніко-тактичної підготовки кваліфікованих борців греко-римского стиля.
Матеріал і методи дослідження. Для вирішення поставлених завдань було використано такі методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичних літературних джерел, пошук і використання інформації глобальної комп'ютерної мережі Internet; бесіди з тренерами і спортсменами; педагогічні спостереження; аналіз відеоматеріалів змагальної діяльності; хронометраж; моделювання; педагогічний експеримент; математико-статистичні методи аналізу і обробки результатів дослідження.
Було розроблено комплекс завдань для вдосконалення техніко-тактичної підготовки кваліфікованих борців, ефективність яких була апробовано в педагогічному експерименті (січень – червень 2024 року). Педагогічний експеримент був проведений в групах борців греко-римського стилю ДЮСШ Авангард ім. Шемякіна міста Полтава. Були сформовані контрольна (n=9) і експериментальна (n=9) групи, до яких увійшли борці кваліфікації: КМСУ і I розрядів. Вік випробуваних 17-20 років.
Результати. Аналіз існуючих літературних джерел і узагальнення практичного досвіду показали, що є великий обсяг наукових знань щодо оптимізації підготовки борців, але ці дані носять розрізнений характер, не об'єднаних в цілісну систему і не можуть бути використані при підготовці кваліфікованих борців. Також процес вдосконалення техніко-тактичної майстерності в греко-римській боротьбі остається досить актуальною проблемою в зв'язку з частими змінами правил змагань.
Встановлено, що на сьогоднішній день залишається наявності вагомих проблем перед фахівцями спортивної боротьби в необхідності модернізації правил змагань з метою підвищення результативності та видовищності борцівських поєдинків.
Аналіз технічного арсеналу сучасної змагальної діяльності висококваліфікованих борців на крупних міжнародних змаганнях 2022-2023 років дозволив виділити 10 основних технічних дій, які найбільш часто використовуються: переверти накатом – 67 разів (32,5 % від усіх технічних дій), кидки заднім поясом – 28 (13,6 %), переверти і кидки зворотним поясом – 2 рази (1 %), контрприйоми в партері – 6 (2,9 %), переведення в партер – 20 (9,7 %), кидки прогином – 11 (5,3 %), кидки підворотом – 19 (9,3 %), звалювання – 18 (8,7 %), виштовхування за килим – 28 разів (13,6 %), контрприйоми в стійці – 7 разів (3,4 %).
Визначено модельні характеристики сучасної змагальної діяльності висококваліфікованих борців греко-римського стилю. Ці дані дозволять раціонально і ефективно організувати тренувальний процес кваліфікованих спортсменів.
Спираючись на узагальнення практичного досвіту, вивчення особливостей модельних характеристик сучасної змагальної діяльності висококваліфікованих борців розроблені оптимальні комплекси тренувальних завдань щодо вдосконалення техніко-тактичної підготовки кваліфікованих спортсменів експериментальної групи.
Результати попереднього тестування визначили дані технічно-тактичної підготовленості кваліфікованих борців. Достовірних відмінностей, за тестовими показниками, між контрольною та експериментальної групами на початку педагогічного експерименту не виявлено (p˃0,05).
Наприкінці експерименту показники техніко-тактичної підготовленості у борців експериментальної групи були достовірно вище, ніж у контрольній групі (p<0,05-0,01).
Висновки. Здобуті результати підтверджують ефективність розробленої програми і відкривають перспективи для подальшого вдосконалення системи підготовки борців греко-римського стилю.