Короткий опис(реферат):
Актуальність теми. Сьогодні сутички у вільній боротьбі проходять швидше й активніше, суддями заохочуються безперервні атакуючі дії, наскрізний рахунок через увесь поєдинок, визначення пасивного борця, дають додаткові можливості спортсменам змінити ситуацію на килимі на свою користь, підтримують інтригу до кінця поєдинку і змагання в цілому. Це вимагає від борців швидкого вирішення техніко-тактичних завдань і застосування різноманітних атакуючих комбінаційних дій. Як відзначають багато фахівців, для подальшого зростання спортивної майстерності все більшого значення набуває чітке визначення загальної тенденції розвитку техніко-тактичної майстерності, вивчення атакуючих дій, які найбільш успішно застосовуються борцями високої кваліфікації різних вагових категорій на змаганнях. Відмічається, що техніко-тактичні дії, які виконуються борцями в стійці, превалюють над технічними діями в партері. У зв'язку з цим виникає питання, як найефективніше атакувати противника і які використовувати техніко-тактичні дії для одержання перемоги (Ю. М. Тропін та ін., 2022; В. И. Шадригось, 2015; I. Barbas, and et. al., 2013).
Мета дослідження: визначити шляхи вдосконалення техніко-тактичної підготовки кваліфікованих борчинь вільного стилю 16-17 років.
Завдання дослідження:
1. Визначити сучасний стан проблеми вдосконалення техніко-тактичної підготовки в вільній боротьбі на основі аналізу спеціальної науково-методичної літератури та мережі Internet.
2. Встановити особливості сучасної змагальної діяльності кваліфікованих борчинь вільного стилю.
3. Виявити особливості та обґрунтовати ефективність вдосконалення техніко-тактичної підготовки кваліфікованих борчинь вільного стилю.
Матеріал і методи дослідження. В роботі використані наступні методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичних літературних джерел, пошук і використання інформації глобальної комп'ютерної мережі Internet; бесіди з тренерами і спортсменами; педагогічні спостереження; аналіз відеоматеріалів змагальної діяльності кваліфікованих борчинь вільного стилю; метод експертного оцінювання; хронометрування; моделювання; педагогічний експеримент; методи математичної статистики.
Педагогічний експеримент (листопад 2022 року – липень 2023 року) було проведено в групі спеціалізованої підготовки третього року навчання ХФКС міста Харкова. Усього в педагогічному експерименті взяли участь 14 борчинь, віком 16-17 років. Спортсменки були розділені на дві групи: контрольну та експериментальну по 7 борчинь в кожній.
Результати. Аналіз спеціальної науково-методичної літератури, свідчить про те, що вдосконалення техніко-тактичних підготовки представляє одну з центральних проблем педагогічного процесу спортсменів в вільній боротьбі.
Аналіз сучасної змагальної діяльності кваліфікованих борчинь вільного стилю на чемпіонаті світу 2022 року показав, що борчині найчастіше застосовували такі технічні дії: переводи ривком та нирком, звалювання збиванням, тиснення та виштовхування за килим, кидки поворотом, кидки прогином, кидки нахилом, кидки поворотом. Також були отримані показники техніко-тактичних дій борчинь в стійці (коефіцієнт якості; коефіцієнт технічної підготовленості; кількість проведених результативних прийомів за сутичку, середня кількість балів за результативний прийом), які було використано в якості орієнтирів при вдосконаленні техніко-тактичних дій кваліфікованих борчинь вільного стилю у стійці.
Спираючись на узагальнення практичного досвіту, вивчення особливостей сучасної змагальної діяльності кваліфікованих борчинь були виявлені тренувальні завдання щодо вдосконалення техніко-тактичної підготовки кваліфікованих спортсменів експериментальної групи, які виконалися в період проведення експерименту протягом дев`яти місяців.
Результати середніх показників техніко-тактичних дій, які оцінили експерти та показників техніко-тактичної підготовленості показали, що достовірних відмінностей, за тестовими показниками, між контрольною та експериментальної групами на початку педагогічного експерименту не виявлено (p>0,05). Порівняльний аналіз середніх показників техніко-тактичних дій, які оцінили експерти у спортсменів контрольної та експериментальної груп наприкінці педагогічного експерименту свідчить про достовірність відмінностей між ними, зі збільшенням ефективності виконання прийомів борчинями експериментальної групи (p<0,05-0,01). Також, показники техніко-тактичної підготовленості наприкінці експерименту виявили достовірно значущі відмінності за всіма показниками у борчинь експериментальної групами (p<0,05-0,01).
Ефективність розроблених тренувальних завдань для вдосконалення техніко-тактичної підготовки підтверджує й той факт, що спортсмени експериментальної групи наприкінці педагогічного експерименту в контрольних сутичках здобули набагато більше перемог - 13, ніж спортсмени контрольної групи - 8 перемог. Достроково виграних поєдинків також більше, після закінчення експерименту, у спортсменів експериментальної групі - 6 сутичок, а в контрольній - 2 зустрічі.
Висновки. Здобуті результати підтверджують ефективність розробленої програми вдосконалення техніко-тактичної підготовки і відкривають перспективи для подальшого вдосконалення системи підготовки кваліфікованих борчинь вільного стилю.