Репозиторій ХДАФК

УДОСКОНАЛЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ САМБІСТІВ 10-14 РОКІВ В РІЧНОМУ МАКРОЦИКЛІ

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гомела, Данил Олексійович
dc.date.accessioned 2024-11-20T14:02:21Z
dc.date.available 2024-11-20T14:02:21Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/625
dc.description.abstract Актуальність дослідження. Досліджувана тема є актуальною для тренерів-викладачів на етапі як початкової підготовки так і на етапі спортивного вдосконалення. Під час аналізу наукової інформації, встановлено, що наукових робіт, статей, методичних робіт, книжок та інших достовірних інформаційних джерел в самбо майже недостатня кількість робіт, що стосується побудови тренувальної діяльності у групах попередньої базової підготовки. Актуальність обраного напрямку у наступному факті: в спорті, незалежно від його виду, психологічна підготовка спортсменів є одним з ключових факторів успіху. Велика кількість факторів, таких як рівень фізичної підготовки, тактика та навіть їжа, можуть впливати на результати спортсменів. Але якщо у спортсмена недостатньо психологічної стійкості і він не може ефективно долати стрес, то всі його зусилля можуть бути марними. Тому адаптація до стресу є дуже важливим елементом у підготовці спортсменів. Таким чином, робота присвячена дослідженню процесу адаптації до стресу у спортсменів-самбістів під час втягуючого, тренувального, змагального та відновлювального мезоциклів, а також налагодженню передстартових станів спортсменів і виходу на пік психологічної підготовки, що в свою чергу рідко описується в наукових джерелах і наукових статтях. Мета дослідження: розробити програму спрямовану на удосконалення психологічної підготовленості самбістів протягом річного макроциклу на етапі попередньої базової підготовки. Завдання дослідження. 1. За допомогою аналізу науково-методичної літератури дослідити особливості психологічної підготовки самбістів 10-14 років протягом річного макроциклу. 2. Здійснити діагностику психічних станів, властивостей особистості та мотиваційної сфери самбістів 10-14 років. 3. Розробити програму спрямовану на удосконалення психологічної підготовленості самбістів протягом річного макроциклу на етапі попередньої базової підготовки та експериментально довести її ефективність. Матеріал і методи дослідження. Для досягнення поставлених завдань використовувалися наступні методи: аналіз науково-методичної та спеціальної літератури; бесіди з тренерами-викладачами з самбо; педагогічне спостереження за навчально-тренувальним процесом; педагогічний експеримент; методики діагностики психічних станів, властивостей особистості та мотиваційної сфери особистості, методи матиматичної статистики. В дослідженні приймали участь 40 самбістів 10-14 років (ІІ-І р), що відвідують секцію самбо в ДЮСШ № 11, 7, південно-міській ДЮСШ м. Харкова, яких було поділено на контрольною та експериментальну групи (по 20 самбістів). Результати. На основі аналізу бесід з тренерами-викладачами, аналізу діагностики психічних станів, властивостей особистості та мотиваційної сфери самбістів 10-14 років в тренувальний процес обох груп була впроваджена програма спрямована на удосконалення психологічної підготовленості самбістів протягом річного макроциклу, що включала техніки опанування емоцій. Після проведення педагогічного експерименту у самбістів експериментальної групи спостерігається позитивна динаміка: в порівнянні з першим тестуванням, результати другого тестування показують, що низький рівень тривожності залишився незмінним (0 осіб); кількість спортсменів з середнім рівнем тривожності зменшилася з 16 до 14 осіб (зменшення на 2 особи); помірний рівень тривожності збільшився з 3 до 6 спортсменів (збільшення на 3 особи); кількість спортсменів з високим рівнем тривожності зменшилась з 1 до 0 осіб. У контрольній групі також спостерігається позитивна тенденція, але менш виражена, особливо щодо низького та помірного рівнів тривожності: в порівнянні з першим тестуванням, низький рівень тривожності збільшився з 6 до 7 осіб (збільшення на 1 особу); кількість спортсменів з середнім рівнем тривожності залишилася без змін (13 осіб); помірний рівень тривожності зменшився з 4 до 1 спортсмена (зменшення на 3 особи); кількість спортсменів з високим рівнем тривожності зменшилась з 1 до 0 осіб. У підсумку, експериментальна група показала кращі результати в зменшенні тривожності спортсменів, особливо серед тих, хто мав високий рівень тривожності, це говорить про ефективність запропонованої програми психологічної підготовки самбістів 10-14 років. Порівняння показників контрольної та експериментальної груп наприкінці педагоггічного експерименту показало статиснтично достовірне покращення в показнику «активність» (t=5,57;p<0,05), різниця у 12 %, показнику «самопочуття» 6 % (t=4,22;p<0,05) та показнику «настрій» 7 % (t=3,71;p<0,05). В порівнянні з тестом, що проводився на початку мікроциклу у кінцевого тестування загальний показник стресу статистично достовірно знизився у самбістів експериментальної групи (t=5,87; p<0,05) на 23 %. У спортсменів контрольної групи також показник знизився але на 7 % і це зниження не є статистично достовірним (t=1,97; p ˃0,05). Ці дані підтверджують ефективність програми психологічної підготовки самбістів експерементальної групи. Висновки. Експерементально доведено, що управління стресом може допомогти спортсменам справлятися з різними стресорами і досягати найкращих результатів. Техніки, такі як фізична терапія, візуалізація та усвідомлення, можуть використовуватися для допомоги спортсменам управляти стресом та розвивати стійкість. Тренери та спортивні психологи відіграють важливу роль у допомозі спортсменам розвивати ефективні стратегії управління стресом та підвищувати стійкість. У цілому, управління стресом є важливою складовою спортивних досягнень, а спортсмени, які розвивають ефективні стратегії управління стресом, мають більшу ймовірність досягти найкращих результатів. uk
dc.language.iso uk uk
dc.publisher ХАРКІВСЬКА ДЕРЖАВНА АКАДЕМІЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ uk
dc.subject самбо, психологічна підготовка, стрес, тренувальна діяльність, макроцикл, спортивна підготовка. uk
dc.title УДОСКОНАЛЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ САМБІСТІВ 10-14 РОКІВ В РІЧНОМУ МАКРОЦИКЛІ uk
dc.type Learning Object uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу