Короткий опис(реферат):
Теніс - це спорт, який вимагає багатьох якостей від тих, хто серйозно
займається ним. Одною з оснoвних умoв підвищення рівня майстернoсті
тенісистів – відмінне волoдіння технікoю і застосування тактичних навичок
у грі. Однак це не таке прoсте завдання і вимагає великoї працелюбності та
напoлегливoсті тенісистів, а такoж майстернoсті тренера. Технoлогія
технічнoї підгoтовки спoртсмена звoдиться дo біoмеханічнoго аналізу
ситуацій, щo зустрічаються в змагальних умoвах, фoрмуванню рухових
прoграм, адекватних змагальним умoвам, що на нашу думку, не є
правильним. Позитивний результат змагання, поряд з хорошою технічною,
тактичною та фізичною підготовкою, значною мірою характеризується
психологічним станом тенісиста. Для досягнення високих результатів
тенісистам доводиться протягом тривалого часу витримувати великі фізичні
та психологічніі навантаження. Цілорічні змагання вимагають від тенісиста,
але тільки відмінної фізичної, технічної та тактичної, але і психологічної
підготовки. Ефективності в змагальній діяльності тенісиста сприяє
формування «чемпіонського» характеру спортсмена, високого рівня
зосередженості та стійкості уваги, гострої спостережливості за діями
противника, здатності гранично мобілізовувати свої можливості, що
дозволяє оптимізувати підготовку спортсмена активно та без помилок
здійснювати успішні дії на корті. В умовах підвищеної психологічної
напруженості та фізичної втоми для тенісиста важливо не піддатися різним
неблагоприємним чинникам та зберегти і збільшити ефективність своїх дій.
Таким чином, питання удосконалення техніко-тактичної
підготовленості для підвищення надійності та ефективності діяльності юних
тенісисток у змагальній практиці є однією з найбільш важливою та
актуальною проблемою.
Метою дослідження було дослідити зміни показників техніко тактичної підготовленості та психофізіологічних реакцій після застосування
змагального методу в тренувальній та змагальній діяльності у тенісисток 11-
12 років.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати з науково-методичну літературу з напрямів
техніко-тактичної підготовки та проявів психологічних якостей тенісистів,
що впливають на ефективність змагальної діяльності.
2. Провести педагогічне спостереження за змагальною діяльністю
тенісисток.
3. Дослідити рівень психофізіологічних реакцій та техніко-тактичної
підготовленості юних тенісисток 11-12 років.
4. Перевірити зміни показників психофізіологічних реакцій та
техніко-тактичної підготовленості після застосування змагального методу в
тренувальній та змагальній діяльності у тенісисток 11-12 років та надати
практичні рекомендації.
Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення науково методичних літературних джерел; педагогічне спостереження змагальної
діяльності; тестування показників психофізіологічних реакцій та техніко тактичної підготовленості; методи математичної статистики.
Матеріал дослідження. Аналіз науково-методичної літератури
показав,
що високий рівень техніко-тактичної підготовленості сприяє підвищенню
стабільності і збільшенню активних атакуючих дій під час матчу, що в
цілому впливає на покращення ефективності змагальної діяльності
спортсменок.
Дослідження проходило на базі тенісного клубу м. Полтава та тривало
10 тижнів. У дослідженні приймало участь 10 тенісисток 11-12 років, стаж
занять тенісом 3-4 роки.
Результати. Педагогічне спостереження за змагальною діяльністю
тенісисток показало, що гра спортсменок не має яскраво виражений
атакувальний стиль та були виділені напрями подальшого удосконалення
техніко-тактичних дій тенісисток з використанням змагального методу.
В первинному тестуванні визначений рівень психофізіологічних
реакцій та техніко-тактичних дій тенісисток.
Проведене тестування в кінці дослідження виявило:
достовірних змін в результатах психофізіологічних реакцій не було
отримано. Але мали позитивну різницю показників: в реакції на рухомий
об’єкт на 0,46 мс; в реакціі вибору на статичний об’єкт – 56,53 мс; в простій
моторній реакції – 0,55мс; в простій реакції на зоровий сигнал- 3,74мс;
зміни показників ударів з відскоку мали достовірні зміни і мали
різницю між середніми результатами: ударів справа направо на 5 разів;
ударів зліва наліво на 5,6 разів; ударів справа наліво на 7,1 разів; ударів зліва
направо на 8,4 рази. Аналізуючи достовірні зміни в ударах з відскоку
виділяється суттєвє покращення ударів по прямій;
зміни показників ударів зльоту виявило достовірну різницю між
ударами справа направо – 2,8 рази; ударами зліва наліво – 2,30 рази; ударами
справа наліво – 1,6 рази; ударами зліва направо – 1,6 рази. Кращий приріст
був отриманий в ударах зльоту по діагоналі;
зміни показників при виконанні подачі показала достовірність
результатів влучань подачі. Кращу різницю ми отримали при подачі в праве
поле – 2,7 рази. При подачі в ліве поле мали різницю – 2,4 рази. Подача
тенісисток є не самим кращим технічним прийомом, але вже видно
позитивні достовірні зрушення у виконанні подачі;
зміни показників критеріїв стабільності та активності мали
неоднакову достовірність. Показники покращилися та мали вірогідну
різницю в критерії активності, в критерії стабільності покращилися
результати, але не мали достовірної різниці P>0,05 при t=1,6. Спортсменки
частіше грали активно, в «атакуючому ключі», при цьому кожна атакуюча
дія готувалася за допомогою підготовчих ударів та дій, тобто грали також
стабільно та надійно.
Кореляційний аналіз виявив суттєві середні взаємозв’язки показники
ударів з відскоку зліва наліво з ударами зліва направо r=0,769 та з ударами
зльоту зліва наліво r=0,685. Показники реакції на рухомий об’єкт мали
низький рівень кореляції з ударами зльоту справа наліво r=0,607.
Висновки відображають вирішення поставлених у дослідженні
завдань