Короткий опис(реферат):
Без якісної гри у захисті неможливо
досягти успіху в змагальній діяльності команди. Основною ланкою в
побудові захисних дій команди є блокування атакувальних ударів суперника.
Техніко-тактичне вдосконалення виконання блокування, підвищення його
ефективності є одним із головних резервів, які суттєво впливають на
результативність змагальної діяльності команд. Однією із головних фізичних
якостей, які в першу чергу притаманні гравцям, які приймають участь в
організації блоку є стрибучість. Розвиток стрибучості має велике значення
для різнобічної фізичної підготовки волейболістів та успішного оволодіння
спеціальними руховими навичками гри у волейбол. Таким чином,
дослідження було спрямоване на удосконалення стрибучості кваліфікованих
волейболісток за рахунок введення в програму навчально-тренувальних
занять запропонованого комплексу вправ AIR ALERT, а також на визначення
впливу покращення стрибкової підготовленості волейболісток на
ефективність блокування в змагальній діяльності жіночих команд вищої ліги.
Мета роботи – визначити роль стрибучості кваліфікованих
волейболісток у підвищенні ефективності виконання блокування у
змагальній діяльності.
Завдання роботи:
1. Проаналізувати науково-методичну літературу, щодо аспектів
блокування як важливої складової захисних дій волейболісток у змагальній
діяльності, умов ефективності дій блокуючих гравців при організації протидії
нападникам суперника, а також стрибучості однієї з найбільш важливих
якостей волейболісток.
2. Експериментально перевірити ефективність використання
запропонованого комплекс вправ AIR ALERT на розвиток стрибучості
волейболісток.
3. Обчислити показники ефективності блокування волейболісток
команди «Регіна-МЕГУ-ОШВСМ-КОСЛ» у чемпіонаті України серед
жіночих команд вищої ліги.
4. Дослідити вплив зміни стрибкової підготовленості на підвищення
ефективності блокування.
Матеріали і методи дослідження. В роботі було використано наступні
методи дослідження: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури;
педагогічні спостереження; педагогічний експеримент; педагогічне
тестування; методи математичної статистики. Педагогічні спостереження
було використано під час ігор чемпіонату України Dmart серед жіночих
команд вищої ліги. Всього було проаналізовано 10 ігор, в процесі
спостереження за якими фіксувалися ігрові дії волейболісток на блоці.
Проведено послідовний педагогічний експеримент, щодо підвищення рівня
стрибкової підготовленості волейболісток жіночої команди вищої ліги
України «Регіна-МЕГУ-ОШВСМ-КОСЛ» м. Рівне. Він складався з двох
етапів і тривав 10 тижнів. У дослідженні взяли участь 13 волейболісток
відповідної команди віком 17-21 років. Після проведення тестування на
першому етапі і визначені рівня стрибучості волейболісток у їх тренувальну
діяльність додали комплекс вправ AIR ALERT для підвищення показників
стрибучості. Відповідний комплекс вправ використовувався за спеціальною
методикою 5 разів на тиждень. Після цього проведено повторне тестування.
Результати: Проведено аналіз статистичних даних стосовно виконання
блокувань, що були одержані в 10 іграх чемпіонату України Dmart серед
жіночих команд вищої ліги. В результаті аналізу цих статистичних даних
була одержана детальна інформація: для кількості блокувань, зокрема,
гравців І темпу у першій та другій лініях захисту, для їх розподілу при
виконанні в різних зонах ігрового майданчика, в тому числі, коли виконує дії
в груповому (83%) та одиночному блокуванні (17%) у 3 зоні. Частка участі у
блоці гравців в зоні 2 становить результат на рівні 33%, оскільки кількість
атак суперників із зони 4 свого майданчика з різних причин значно
перевищує атаки з інших зон. Розподіл кількості успішних дій команди на
блоці відносно загальної кількості виконаних блокувань, дорівнює: 44% у
гравців зони 2, у «центральних блокуючих» в зоні 3 – 34%, а у
«догравальників» в зоні 4 – 22%. Результати обчислень показника
ефективності виконання блокувань, що були виконані волейболістками
команди «Регіна-МЕГУ-ОШВСМ-КОСЛ» в двох серіях з п'яти ігор
чемпіонату України вищої ліги, як до так і після проведення експерименту
доводять, що його значення доволі високі і дорівнюють приблизно 38,4% та
44,1% до і після проведення експерименту, відповідно. Порівняння значень
цих показників, яке було проведено за допомогою критерію Стьюдента,
показало, що відмінність між ними статистично достовірна. Результати
тестування показали, що після проведення педагогічного експерименту та
використання в тренувальних заняттях запропонованого комплексу вправ
AIR ALERT, показники всіх тестів покращилися. Так, найбільший приріст по
абсолютній величині здобула оцінка тривалості переміщення на блок вздовж
сітки – 18,55%, найнижчий приріст одержав результат тесту для стрибка у
довжину – на рівні 2,65%, результати для значень тестів 2 та 3 покращились
на 11,48% та 14,32% у порівнянні з результатами відповідних тестів, що були
одержані до проведення педагогічного експерименту. Доведено, що різниця
між показниками статистично достовірна.
Висновки: Доведено, що запропонований комплекс вправ AIR ALERT
є ефективним засобом та його доцільно використовувати у тренувальній
діяльності кваліфікованих волейболісток для підвищення рівня їх стрибкової
підготовленості, що також сприяє підвищенню ефективності блокувань у
змагальній діяльності