Короткий опис(реферат):
В процесі навчання у баскетболістів-початківців
формуються рухові вміння та навички, і, одночасно, відбувається вплив на
розвиток фізичних (рухових) якостей. Ці явища взаємопов’язані, але
кожному властиві певні засоби і методи. Крім того, існують засоби і методи
інтегрального впливу, сприяючі цілісному прояву навичок, якостей, знань.
В умовах сьогодення значно збільшився обсяг діяльності, яку
здійснюють в імовірнісних і несподівано виникаючих ситуаціях, які
вимагають прояву винахідливості, швидкісної реакції, здатності до
концентрації і перемикання уваги, просторової, тимчасової, динамічної
точності рухів і їх біомеханічної раціональності.
Усі ці здібності, які додають наснаги долати складні ситуації, в теорії
фізичного виховання зв’язують з поняттям «спритність» - спроможністю
людини швидко, оперативно, доцільно, тобто найраціональніше, засвоювати
нові вправи, нові поєднання рухових дій, які дозволяють у майбутньому
успішно вирішувати рухові завдання в умовах, що постійно змінюються.
Визначення фізичної якості «спритність» розглядають як єдність
взаємодії функцій центрального та периферійного керування рухової системи
людини, що дозволяє змінювати біомеханічну структуру дій у відповідності з
умовами вирішення рухового завдання. Спритність має прояв через
сукупність координаційних здібностей, що виявляються за умовами
збереження стійкості тіла при необхідній амплітуді рухів.
Кваліфікаційна робота дає можливість широкого застосування
теоретичних положень роботи, що пов’язано з рівнем розвитку
координаційних здібностей дітей 10-12 років.
Мета дослідження – встановити показники рівню координаційних
здібностей баскетболістів 10-12 років.
Завдання дослідження:
1. Провести аналіз науково – методичних джерел за темою
дослідження.
2. Визначити стан показників координаційних здібностей юних
баскетболістів 10-12 років.
3. Порівняти показники координаційних здібностей юнаків і дівчат
баскетболістів 10-12 років.
Для вирішення поставлених завдань в роботі застосовувалися наступні
методи досліджень:
1. Аналіз наукової і методичної літератури.
2. Педагогічне тестування.
3. Методи математичної статистики.
Дослідження стану показників координаційних здібностей юних
баскетболістів 10-12 років проводилось в жовтні 2023 року. В дослідженні
взяли участь команда баскетболістів 10-12 років у кількості 10 юних
спортсменів баскетбольного клубу «PUSH TEAM» та команда баскетболісток
10-12 років у кількості 8 юних спортсменок баскетбольного клубу «PUSH
TEAM» м. Кременчук.
Для оцінки координаційних здібностей використовувалися наступні
контрольні вправи (тести): «човниковий біг» 3х10 м з оббіганням набивних
м’ячів, біг до пронумерованих набивних м’ячів, статична рівновага за
методикою Бондаревського, статична рівновага за методикою Ромберга.
Результати: Встановлено, що у тесті з «Човникового бігу» 3х10 м з
оббіганням набивних м’ячів низький рівень координаційних здібностей
мають 50% юних спортсменів, 20 % баскетболістів мають високий рівень, і
по 10 % мають рівень вище середнього, середній і нижче середнього. Усі
баскетболістки мають низький рівень координаційних здібностей у
човниковому бігу.
Встановлено, що у тесті «Біг до пронумерованих набивних м’ячів»
високий рівень координаційних здібностей не встановлено у жодного юного
спортсмена, добрий рівень мають 20 % баскетболістів, задовільний – 40 %,
достатній – 40% юних спортсменів. Усі баскетболістки мають оцінку
задовільно.
Аналіз результатів тестування статичної рівноваги за методикою
Бондаревського із заплющеними очима баскетболістів 10-12 років показав,
що середній показник по команді становить 20,03±3,04 с, що на 3,3 с гірше
нормативного показника. Результат у баскетболісток 10-12 років показав, що
середній показник по команді становить 32,40±4,11
Аналіз результатів тестування статичної рівноваги за методикою
Ромберга баскетболістів 10-12 років показав, що середній показник по
команді становить 35,55±5,15 с. Результат у баскетболісток 10-12 років
показав, що середній показник по команді становить 42,30±4,28 с.
Висновок. До основних фізичних чи рухових якостей, що
забезпечують високий рівень фізичної підготовленості людини, відносять і
координацію рухів. Вона має прояв в певних умовах виконання тієї чи іншої
рухової діяльності, її характеру, специфіки, тривалості, потужності та
інтенсивності.
Порівняння показників координаційних здібностей юнаків і дівчат 10-
12 років, які займаються баскетболом, показало, що у двох проведених тестах
результати краще у юнаків, а у двох тестах, спрямованих на визначення
статичної рівноваги, результати краще у дівчат баскетболісток.