Репозиторій ХДАФК

ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИКИ ПІДГОТОВКИ БОРЦІВ ВІЛЬНОГО СТИЛЮ З УРАХУВАННЯМ ВИМОГ ПРАВИЛ ЗМАГАНЬ

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Марченко, Владислав Олександрович
dc.date.accessioned 2024-11-21T08:47:06Z
dc.date.available 2024-11-21T08:47:06Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/635
dc.description.abstract Актуальність теми. З метою підвищення видовищності виробляються зміни правил змагань: скорочується тривалість сутичок, стимулюється активна боротьба, вдосконалюється система оцінки прийомів. При цьому в методиці підготовки борців виникає певна невідповідність її змісту новим вимогам. Якщо ж процес підготовки борців здійснюється без їх урахування, це невідповідність призводить до різкого зниження результативності спортсменів (Г. В. Коробейніков, та ін., 2020; Г. О. Согарь, О. В. Шевченко, 2021; I. Barbas, and et. al., 2013; Y. Tropin, and et. al., 2018). В останні роки у вільній боротьбі відбуваються кардинальні зміни правил. Це обумовлює необхідність подальшого вдосконалення методики підготовки борців з урахуванням зростаючих вимог змагальної діяльності і визначає актуальність даного дослідження. Мета дослідження: удосконалення методики техніко-тактичної та фізичної підготовки борців вільного стилю відповідно до вимог правил змагань. Завдання дослідження: 1. На основі аналізу науково-методичної літератури, сучасної змагальної діяльності та узагальнення провідного практичного досвіду виявити проблеми спортивної підготовки в вільній боротьбі. 2. Розробити методику для вдосконалення техніко-тактичної та фізичної підготовки кваліфікованих борців відповідно до вимог сучасних правил вільної боротьби. 3. Експериментально підтвердити ефективність застосування рекомендованої методики для вдосконалення техніко-тактичної підготовки та розвитку фізичних якостей кваліфікованих борців вільного стилю. Матеріал і методи дослідження. В роботі використані наступні методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичних літературних джерел, пошук і використання інформації глобальної комп'ютерної мережі Internet; бесіди з тренерами і спортсменами; педагогічні спостереження; аналіз відеоматеріалів змагальної діяльності; хронометрування; моделювання; метод експертних оцінок; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; математико-статистичні методи. Педагогічний експеримент (з грудня 2022 року по липень 2023 року) був проведений в групах спеціалізованої підготовки ХФКС міста Харкова. Усього в педагогічному експерименті взяли участь 20 кваліфікованих борців вільного стилю, віком 16-18 років. Спортсмени були розділені на дві групи: контрольну та експериментальну по 10 борців в кожній. Результати. Вивчення спеціальних літературних джерел і узагальнення передового практичного досвіду дозволило виявити, що в спортивній боротьбі триває активний пошук оптимальних правил змагань і, відповідно, змагальної методики різних сторін підготовки. Все сказане підкреслює необхідність інтенсифікації тренувального процесу, пошуку найбільш ефективної програми формування та вдосконалення техніко-тактичної майстерності та розвитку фізичних якостей (В. И. Шадригось, 2015; I. Barbas, and et. al., 2013). Аналіз технічного арсеналу сучасної змагальної діяльності висококваліфікованих борців вільного стилю дозволив виділити 10 основних технічних дій, які найбільш часто використовуються. Встановлено, що для борців найбільш виконуваними техніко-тактичними діями в партері є перевороти накатом, а в стійці – переведення в партер. Визначено теоретичні моделі сучасної змагальної діяльності висококваліфікованих борців. Ці дані дозволять раціонально і ефективно організувати навчально-тренувальний процес кваліфікованих спортсменів. Спираючись на результати аналізу спеціальної літератури, вивчення особливостей модельних характеристик сучасної змагальної діяльності висококваліфікованих борців були розроблені тренувальні завдання щодо вдосконалення методики навчання техніко-тактичним діям та розвитку фізичних якостей кваліфікованих борців вільного стилю. Результати середніх показників техніко-тактичних дій, які оцінили експерти та фізичної підготовленості показали, що достовірних відмінностей, за тестовими показниками, між контрольною та експериментальної групами на початку педагогічного експерименту не виявлено (p>0,05). Порівняльний аналіз середніх показників техніко-тактичних дій, які оцінили експерти у спортсменів контрольної та експериментальної груп наприкінці педагогічного експерименту свідчить про достовірність відмінностей між ними, зі збільшенням ефективності виконання прийомів борцями експериментальної групи (p<0,05-0,01). Порівнюючи середні результати фізичної підготовленості у спортсменів контрольної та експериментальної груп наприкінці педагогічного експерименту можна відзначити, що у кваліфікованих борців вільного стилю експериментальної групи вони достовірно вищі, ніж у спортсменів контрольної групи (р˂0,05). Висновки. Ефективність розроблених тренувальних завдань для вдосконалення техніко-тактичної і фізичної підготовки підтверджує й той факт, що спортсмени експериментальної групи наприкінці експерименту в контрольних сутичках здобули набагато більше перемог - 12, ніж спортсмени контрольної групи - 8 перемог. Достроково виграних поєдинків також більше, після закінчення експерименту, в експериментальної групі - 6 сутичок, а в контрольній - 2 зустрічі. Слід зазначити, що спортсмени експериментальної групи ефективніше вміють готувати зручні ситуації для проведення атакуючих прийомів у сутичці, що свідомо керують своїми рухами. uk
dc.language.iso uk uk
dc.publisher ХАРКІВСЬКА ДЕРЖАВНА АКАДЕМІЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ uk
dc.subject правила змагань, вільна боротьба, техніко-тактична підготовка, фізичні якості, кваліфіковані борці, тренувальні завдання. uk
dc.title ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИКИ ПІДГОТОВКИ БОРЦІВ ВІЛЬНОГО СТИЛЮ З УРАХУВАННЯМ ВИМОГ ПРАВИЛ ЗМАГАНЬ uk
dc.type Learning Object uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних розділах

Показати скорочений опис матеріалу