Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Малявка, Христина Сергіївна | |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T14:27:13Z | |
dc.date.available | 2024-11-20T14:27:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/634 | |
dc.description.abstract | Актуальність теми. Оптимізація підготовки спортсменів у юнацькому віці, в якому активно формується раціональна структура змагальних вправ та є ще багато резервів для цілеспрямованої концентрації зусиль тренера та спортсмена щодо правильного розвитку різноманітних технічних навичок. У свою чергу, ці навички дозволяють спортсмену здійснити вибір найбільш ефективного комплексу техніко-тактичних дій відповідно до його індивідуальних особливостей, що створить необхідні передумови для оптимального зростання рівня спортивних досягнень. Як відзначають відомі фахівці спортивної боротьби саме нераціонально побудована та примітивна система формування техніко-тактичних дій у спортсменів у юнацькому віці не дозволяє їм досягти високих результатів при переході в категорію дорослих і призводить до швидкого відходу зі спорту. Мета дослідження: експериментальне обґрунтування змісту та методики формування техніко-тактичних дій борців 15-16 років на основі асиметричного регулювання рухових навичок. Завдання дослідження: 1. За допомогою аналізу наукової літератури визначити особливості техніко-тактичної підготовки борців з різним стилем змагальної діяльності та типом білатеральної прихильності. 2. Виявити комплекс найбільш ефективних засобів та методів асиметричного регулювання, що забезпечує успішне освоєння техніко-тактичних дій борцями 15-16 років. 3. Розробити та експериментально апробувати методику асиметричного регулювання техніко-тактичних дій борців 15-16 років з урахуванням індивідуального стилю ведення сутички. Матеріал і методи дослідження. В роботі використані наступні методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних спеціальної науково-методичної літератури; анкетування; педагогічні спостереження; аналіз відеоматеріалів; метод експертних оцінок; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Протягом десяти місяців (січень - жовтень 2023 року) для перевірки ефективності впливу розробленої програми для покращення методики вдосконалення техніко-тактичної підготовки борців атакуючого та контратакуючого стиля ведення суточки проводився педагогічний експеримент. Педагогічний експеримент був проведений в Олімпійському фаховому коледжу імені Івана Піддубного міста Київ. Усього в педагогічному експерименті взяли участь 15 борців вільного стилю, віком 15-16 років. Спортсмени були розділені на три групи: контрольну, першу експериментальну (представники атакуючого стилю ведення суточки) та другу експериментальну (борці контратакую чого стилю ведення суточки) по 5 спортсменів в кожній. Результати. Теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної літератури з проблеми індивідуалізації техніко-тактичної підготовки спортсменів дозволяє відзначити, що одним з важливих аспектів такої індивідуалізації є доцільне застосування засобів і методів асиметричного регулювання техніко-тактичних дій, що забезпечують найбільшу ефективність формування різноманітних спеціалізованих рухових навичок з урахуванням вікових, статевих та кваліфікаційних характеристик. На підставі аналізу результатів анкетного опитування тренерів з різних видів боротьби виявлено, що в більшості випадків асиметричному регулюванню не приділяється належної уваги, і багато тренерів не акцентують увагу борців на необхідності такого регулювання. Порівняльний аналіз складу та структури техніко-тактичних дій борців різної кваліфікації та віку дозволив виявити значні відмінності цих характеристик. Подібні відмінності виявлені також у борців з різним стилем змагальної діяльності, причому для спортсменів атакуючого стилю характерна висока надійність виконання обмеженого спектру техніко-тактичних дій переважно в односторонній стійці, а для борців контратакуючого стилю застосування ширшого блоку техніко-тактичних дій як праву, так і у ліву сторону. Аналіз наукової літератури, узагальнення практичного досвіду, виявлення складу та структури техніко-тактичних дій борців з різним стилем змагальної діяльності дозволило встановити та конкретизувати шляхи розробки експериментальної методики підготовки борців вільного стилю 15-16 років. Апробація всіх експериментальних програм показала їх значну перевагу над загальноприйнятою методикою підготовки, реалізованою в контрольній групі, за більшістю спортивно-технічних показників, що реєструються. Так, борці першої експериментальної групи мали на заключному етапі експерименту достовірну перевагу за величинами інтервалу атаки та надійності атаки (р<0,05), а також за величиною густини технічних дій. Випробувані другої експериментальної групи мали достовірну перевагу за показниками надійності захисту, технічної різноманітності та латеральної переваги (р<0,05), а також за показником комбінаційності та коефіцієнта латеральності (р<0,01). Наявність такої значної переваги борців експериментальних груп за спортивно-технічними показниками зумовила більш швидке та стабільне зростання їх спортивних результатів на змаганнях наприкінці експерименту. Висновки. Апробація експериментальних програм асиметричного регулювання техніко-тактичних дій кваліфікованих борців вільного стилю 15-16 років, реалізованих в експериментальній групі борців атакуючого стилю та в експериментальній групі борців контратакуючого стилю, показала високу ефективність цих програм по обох напрямках апробації, що визначає правомочність дослідження. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.publisher | ХАРКІВСЬКА ДЕРЖАВНА АКАДЕМІЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ | uk |
dc.subject | вільна боротьба, техніко-тактична підготовка, борці юніори, змагальна діяльність, асиметрія. | uk |
dc.title | АСИМЕТРИЧНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ТЕХНІКО-ТАКТИЧНИХ ДІЙ БОРЦІВ 15-16 РОКІВ З ОБЛІКОМ ЇХ ІНДИВІДУАЛЬНОГО СТИЛЮ | uk |
dc.type | Learning Object | uk |