Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Кропивницький, Денис Ігорович | |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T14:17:13Z | |
dc.date.available | 2024-11-20T14:17:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/630 | |
dc.description.abstract | Актуальність теми. У спортивній боротьбі підвищення конкуренції, інтенсифікація змагальної діяльності, наскрізний рахунок через весь поєдинок, визначення пасивного борця, дають додаткові можливості спортсменам змінити ситуацію на килимі на свою користь, підтримують інтригу до кінця поєдинку та змагання загалом. Зміна регламенту поєдинку, підвищення інтенсивності застосування техніко-тактичних дій, скорочення результативних комбінацій змагань, актуалізують необхідність більш ретельної індивідуальної підготовки борців-юніорів (В. І. Шадригось, 2015; I. Barbas, and et. al., 2013). Тим часом у сучасній вільній боротьбі все ще не повною мірою реалізується вимога вести технічно різноманітне, комбінаційне протиборство. Таким чином, виникає протиріччя між: необхідністю вести видовищну боротьбу та існуючою практикою навчання та формування нескладних зв'язок техніко-тактичних дій; вимогою вести комбінаційне єдиноборство та недостатньою розробленістю методики навчання та вдосконалення результативних змагальних комбінацій; необхідністю підвищення результативності змагальної діяльності борців-юніорів та недостатнім організаційно-методичним забезпеченням індивідуалізації техніко-тактичної підготовки з урахуванням сучасних вимог змагань у вільній боротьбі. Виявлені протиріччя визначили проблему формування результативних змагальних комбінацій в індивідуальній техніко-тактичній підготовці борців-юніорів та зумовили вибір теми дослідження. Мета дослідження: підвищення результативності змагальної діяльності борців-юніорів вільного стилю на основі визначення та формування результативних змагальних комбінацій. Завдання дослідження: 1. На основі аналізу науково-методичної інформації та мережі Інтернет визначити особливості удосконалення техніко-тактичної підготовки у вільній боротьбі. 2. Вивчити особливості сучасної змагальної діяльності борців вільного стилю високої кваліфікації. 3. Скласти модельні характеристики та алгоритми результативних змагальних комбінацій борців високої кваліфікації різної манери ведення поєдинку. 4. Розробити та експериментально обґрунтувати програму індивідуальної техніко-тактичної підготовки борців-юніорів на основі результативних змагальних комбінацій. Матеріал і методи дослідження. В роботі використані наступні методи: аналіз та узагальнення даних науково-методичної інформації та мережі інтернет; педагогічні спостереження; відеоаналіз поєдинків; бесіди з тренерами та спортсменами високої кваліфікації; експертна оцінка; моделювання змагальної та тренувальної діяльності; педагогічний експеримент; методи математики статистики. Педагогічний експеримент був проведений у групах спеціалізованої підготовки КДЮСШ №7 міста Харкова. Всього у педагогічному експерименті взяли участь 24 борці-юніори вільного стилю, віком 18-20 років, кваліфікація: КМСУ. Спортсмени були розділені на дві групи: контрольну та експериментальну по 12 борців у кожній. Результати. На основі аналізу науково-методичної інформації та мережі Інтернет визначено, що техніко-тактична підготовка є важливим аспектом у тренувальному процесі борців, який визначає успіх та результативність у змаганнях (Г.В. Коробейніков та ін., 2020; М.В. Латишев та ін., 2022; Ю.М. Тропін та ін., 2020). Встановлено, що результативні комбінації змагань борців у конфліктному єдиноборстві зумовлені різними алгоритмами рухових дій, сформованими в індивідуальній манері ведення поєдинків. Ситуаційне моделювання результативних комбінацій змагань та конкретної манері ведення поєдинку лягли в основу програми індивідуальної техніко-тактичної підготовки борців-юніорів, що включає стиль поведінки, рухові переваги, «коронні» комбінації. Результативні комбінації (Модуль А): наступальне маневрування, силова дія, розвідувальні та обманні комбінації, використання швунгів, захватів та кидків у стійці, реалізація індивідуальної манери ведення сутички. Результативні комбінації (Модуль К) маневрування, блокуючі та випереджаючі комбінації, кидки у стійці та перевороти в партері, індивідуальна манера ведення поєдинку, удосконалення комбінацій в умовних та змагальних поєдинках. З метою перевірки розробленої програми було проведено педагогічний експеримент. На початку експерименту показники техніко-тактичної підготовленості борців контрольної та експериментальної груп не мали достовірних відмінностей (р>0,05). У процесі педагогічного експерименту доведено ефективність розробленої програми. Наприкінці експерименту у борців експериментальної групи порівняно з борцями контрольною групою відзначено достовірне покращення у всіх показниках техніко-тактичної підготовленості (р<0,05). Висновки. В експериментальній групі наприкінці педагогічного експерименту покращення всі показники техніко-тактичної підготовленості: у борців атакуючої манери ведення сутички від 7,3 % до 18,6 %, а у борців контратакуючої манери ведення сутички від 14,6 % до 26,3 %. | uk |
dc.language.iso | uk | uk |
dc.publisher | ХАРКІВСЬКА ДЕРЖАВНА АКАДЕМІЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ | uk |
dc.subject | вільна боротьба, техніко-тактична підготовка, модулювання, кваліфіковані спортсмени, манера ведення суточки. | uk |
dc.title | ІНДИВІДУАЛЬНА ТЕХНІКО-ТАКТИЧНА ПІДГОТОВКА КВАЛІФІКОВАНИХ БОРЦІВ ВІЛЬНОГО СТИЛЮ НА ОСНОВІ РЕЗУЛЬТАТИВНИХ КОМБІНАЦІЙ | uk |
dc.type | Learning Object | uk |