Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Дименко, Кирило Миколайович | |
dc.date.accessioned | 2024-10-21T18:30:47Z | |
dc.date.available | 2024-10-21T18:30:47Z | |
dc.date.issued | 2024-01 | |
dc.identifier.uri | http://repo.khdafk.com.ua/xmlui/handle/123456789/612 | |
dc.description.abstract | Баскетбол - це спортивна гра, в якій важливу роль відіграє рівень розвитку фізичних якостей. На початковому етапі тренувань фахівці акцентують увагу на формуванні координаційних здібностей. Вони сприяють опануванню нових рухів, точному визначенню положення тіла в просторі та часі, а також прийняттю вірних рішень в умовах гри. На основі вже сформованих координаційних зв'язків відбувається формування техніки та тактичних навичок гри. Вдосконалена координація рухів – є результатом впливу педагогічного процесу, спрямованого на її систематичний розвиток. Високий рівень розвитку координації рухів позитивно впливає на здатність дітей ефективно напрацьовувати нові рухові програми. Ступінь складності завдань, різноманіття виконуваних рухів та підвищення темпу є необхідними умовами для успішного розвитку координації. Однак питання підбору засобів та методів координаційного тренування молодих баскетболістів, з урахуванням специфіки виду спорту, залишається не вивченим достатньо повно, що вимагає подальших наукових досліджень. Тому, метою нашого дослідження стало визначення ступеню впливу комплексів спеціально підібраних вправ з м'ячами на показники координаційних здібностей баскетболістів груп початкової підготовки. Поставлена мета визначає наступні завдання дослідження: Завдання дослідження. 1. На основі аналізу науково - методичної літератури вивчити особливості розвитку координаційних здібностей юних баскетболістів. 2. Дослідити показники розвитку координаційних здібностей баскетболістів 8 – 10 років. 3. Здійснити порівняльний аналіз досліджуваних показників після впровадження в навчально- тренувальний процес баскетболістів груп початкової підготовки комплексів спеціально підібраних вправ з м'ячами. Методи дослідження: У дослідженні використовувалися наступні методи: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Матеріал дослідження. Проблема розвитку всіх видів координаційних здібностей – одна з найбільш значущих на початкових етапах підготовки в баскетболі. В процесі гри, необхідно вирішувати ряд завдань, орієнтуватись у просторі, миттєво реагувати на всі зміни ігрових обставин, за будь яких ситуацій зберігати рівновагу, мати розвинене почуття ритму, вміти швидко концентруватись та розслаблятись. Так, впродовж 4 місяців навчально-тренувальний процес баскетболістів групи початкової підготовки, було доповнено спеціальними вправами з м’ячами спрямованими на розвиток та вдосконалення координаційних функцій. При виконанні нижченаведених вправ змінювались як зовнішні, так і внутрішні умови їх виконання. І деякі з них виконувались за різними модальними подразниками та в жорсткому ліміті часу. Для розвитку функції здібності до оцінки та регуляції просторово – часових та динамічних параметрів рухів та орієнтуванні у просторі в навчально – тренувальний процес експериментальної групи було застосовано завдання зі зміною просторових, часових та динамічних характеристик. Для вдосконалення вестибулярної стійкості юних баскетболістів було застосовано комплекси вправ з м’ячами спрямованих на вдосконалення функції спеціальної рівноваги. Вони включали різновиди стрибків, пересувань, ривків та обертів на 180° та 360°, перекидів в різному їх поєднанні. З метою вдосконалення ритмічних здібностей застосовувались наступні вправи: ходьба та біг з веденням м’яча, зі зміною напрямку руху; різновиди передач під рахунок метроному, музикальний супровід; різновиди стрибків також виконувались під музикальний супровід зі зміною темпу та ритму виконання. Для вдосконалення здібності до довільного розслаблення м’язів було застосовано наступні спеціальні завдання: уявне відтворення рухових дій з м’ячем, з концентрацією уваги на фазі розслаблення; використання аутогенного тренування. Для загального координаційного вдосконалення застосовувались спеціально – підібрані рухливі ігри. Результати. Аналізуючи динаміку координаційних здібностей баскетболістів контрольної та експериментальної груп встановлено превалювання показників експериментальної, і в процентному співвідношенні воно склало наступне: за показниками тесту стрибки на розмітку (см) – 9%, човникового бігу 4Х9 м з веденням баскетбольного м'яча (с) – 7%, човникового бігу 5х6 м з ускладненнями (с) – 12%, передачі баскетбольного м'яча на швидкість і точність (с) – 18%, метання тенісного м’яча на дальність (із положення сидячи, ноги нарізно)(см) – 5%, бігу на місці у середньому темпі 10 (с) – ‘14%, точності відтворення заданого часу (10 с) – 6%, кистьової динамометрії правої та лівої руки (кг) – 6% та 4% відповідно, кидків м'яча у ціль, стоячи до неї спиною (бали) – 8%, ходьби по прямій із закритими очима (см) – 14%, та оцінки просторової точності кутових рухів 45 та 90 градусів (градуси) – 11% та 7 % відповідно, за даними динамічної рівноваги при виконанні поворотів на гімнастичній лаві (с) – 6%, статичної рівноваги за методикою Бондаревського (с) – 18%, спринту у заданому ритмі (с) – 12%, здатності до довільного розслаблення м’язів (бали) – 0% та комплексного контролю координованості рухів, за оцінкою результатів тесту «десять вісімок» – 9% та «три перекиди вперед» (с) – 4%. Висновки. Аналіз статистичних показників координаційних здібностей контрольних та експериментальних груп до проведення педагогічного експерименту за результатами тестування: контролю здібності оцінки і регуляції просторово - часових та динамічних параметрів рухів, контролю здібностей орієнтування у просторі, контролю стійкості рівноваги (статичної та динамічної), контролю координованості рухів, контролю відчуття ритму, здатності до довільного розслаблення м’язів та контролю координованості рухів не виявив між досліджуваними показниками, статистично достовірної різниці (р>0,05). Статистична оцінка даних координаційних здібностей після впровадження в навчально – тренувальний процес експериментальної групи спеціально – підібраних вправ з м’ячами встановила покращення даних: контролю здібностей оцінки і регуляції просторово - часових та динамічних параметрів рухів, контролю здібностей орієнтування у просторі та контролю стійкості рівноваги (статичної та динамічної), і ці відмінності суттєві і статистично достовірні (р<0,05). Вивчення інших показників координаційних здібностей встановило їх покращення, але статистична різниця між результатами не спостерігалась (р>0,05). Проведення аналізу результатів контрольних та експериментальних груп після проведення педагогічного експерименту встановило превалювання результатів експериментальної групи над показниками контрольної в тестуванні: контролю здібності оцінки і регуляції просторово - часових та динамічних параметрів рухів, контролю здібностей орієнтування у просторі, контролю стійкості рівноваги (статичної та динамічної), та контролю координованості рухів і ці зміни істотні і статистично достовірні (р<0,05). Виключення склали результати контролю відчуття ритму та показників здатності до довільного розслаблення м’язів, за отриманим статистичним матеріалом було встановлене превалювання даних експериментальної групи над показниками контрольної, але статистичних розбіжностей при цьому не спостерігалось (р>0,05). | uk |
dc.publisher | Харківська державна академія фізичної культури | uk |
dc.subject | Координаційна підготовленість, юні баскетболісти, спеціально підібрані комплекси вправ з м’ячами | uk |
dc.title | Зміна показників координаційних здібностей баскетболістів груп початкової підготовки під впливом спеціально підібраних комплексів вправ з м’ячами | uk |
dc.title.alternative | Changes in indicators of coordination abilities of basketball players of primary training groups under the influence of specially selected sets of exercises with balls | uk |
dc.type | Thesis | uk |