Короткий опис(реферат):
Актуальність дослідження. Сучасні методи тренування базової техніки, які застосовуються тренерами, здебільшого орієнтовані на спортсменів віком від 14 років. Однак, на сьогоднішній день у секції таеквон-до все частіше вступають діти вже з 7 років і навіть молодші. Це вимагає від тренера високого рівня професіоналізму, здатності адаптувати навчальні програми до особливостей дитячого організму.
Незважаючи на це, науково обґрунтовані методики для підготовки спортсменів-початківців є недостатньо розробленими. У багатьох випадках тренери зосереджуються на досягненні швидкого результату, приділяючи недостатньо уваги розвитку основних рухових якостей. Це часто призводить до швидкого підвищення змагальних показників на ранніх етапах, але згодом викликає регрес та поразки на більш серйозних змаганнях.
В процесі навчання технічним прийомам також недостатньо уваги приділяється розвиваючим та вправам, які підводять, а це уповільнює процес освоєння техніки та може викликати розчарування і втрату інтересу у дітей до занять.
Методичні посібники, присвячені навчальному процесу в таеквон-до, особливо для молодших спортсменів, практично відсутні, а ті, що існують, мають здебільшого рекомендаційний характер.
Пропонується, що розроблений комплекс спеціально-підготовчих вправ, заснований на аналізі рівня фізичної та технічної підготовленості юних тхеквондистів, сприятиме підвищенню ефективності навчання новачків базовим технічним прийомам.
Мета дослідження: вдосконалити методику формування раціональної техніки з використанням комплексу спеціальних вправ.
Завдання дослідження: провести аналітичний огляд літератури з проблеми навчання техніці юних єдиноборців; визначити рівень фізичної і технічної підготовленості юних таеквондистів; розробити комплекс спеціально-підготовчих вправ для формування раціональної техніки з урахуванням рівня спортивної підготовленості таеквондистів-новачків; експериментально обґрунтувати ефективність запропонованого комплексу спеціально-підготовчих вправ і надати практичні рекомендації з навчання юних таеквондистів технічним прийомам.
Матеріал і методи дослідження. Дослідження проводилося на базі ДЮСШ «Центр бойових мистецтв» в період з жовтень 2023 року по вересень 2024 року. У ньому взяли участь учні груп початкової підготовки другого року навчання (n = 34, вік 9-11 років). Для оцінки рівня фізичної підготовленості було використано тест для визначення швидкості простої рухової реакції («естафетний» тест); біг на місці з високим підніманням стегна до натягнутого на рівні пояса гумового джгута (кількість повторів за 10 секунд); біг на 20 метрів з місця; стрибок у довжину з місця («швидкісно-силовий індекс» – співвідношення довжини стрибка до зросту); махи ногою вперед та вбік (кількість повторів за 15 секунд); піднімання прямих ніг з положення вису до натягнутого гумового джгута (кількість повторів за 30 секунд); присідання на одній нозі з опорою об гімнастичну стінку на рівні пояса (кількість повторів за 30 секунд); комплексна естафета; нахили з положення стоячи та шпагати (поздовжній і поперечний). У процесі роботи використовувалися наступні методи досліджень: теоретичний аналіз і узагальнення наукової і методичної літератури; педагогічні спостереження навчально-тренувальних занять і змагань; опитування спортсменів і тренерів (бесіда, інтерв'ю); метод експертного оцінювання; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики.
Результати дослідження та їх обговорення. Для перевірки ефективності нововведень був проведений педагогічний експеримент, у якому були сформовані експериментальна та контрольна групи (по 15 спортсменів в кожній). Результати педагогічного тестування фізичної та технічної підготовленості спортсменів обох груп на початку педагогічного експерименту не мали статистично значимих відмінностей (р > 0,05).
Спортсмени експериментальної групи виконували запропоновані спеціальні вправи комплексу на протязі усього педагогічного експерименту тривалістю 6 місяців. Наприкінці педагогічного експерименту було проведено друге педагогічне тестування.
Згідно аналізу результатів другого педагогічного тестування відзначено збільшення деяких показників фізичної підготовленості спортсменів експериментальної групи. Збільшення значень, отриманих у тестах на гнучкість («Нахил з положення стоячи», «Поперечний шпагат»), спостерігається як у спортсменів експериментальної групи, так і в контрольній групі, що пов'язано з необхідністю розвитку цієї якості на початкових етапах тривалої тренувальної програми.
Також варто акцентувати увагу на суттєвому зростанні результатів у спортсменів експериментальної групи в тестах «Біг з підніманням стегна за 10 секунд» (4,8%), «Біг 20 метрів з ходу» (8,6%) та «Мах ногою вперед за 15 секунд» (7,7%). Це стало можливим завдяки використанню вправ швидкісної та швидкісно-силової спрямованості в процесі експерименту.
Результати оцінки рівня технічної підготовленості в кінці педагогічного експерименту свідчать про покращення показників техніки в досліджуваних групах. У спортсменів експериментальної групі рівень технічної підготовленості зріс на 24,8%, тоді як у спортсменів контрольної групи лише на 8,8%.
Висновки. На підставі аналізу рівня фізичної підготовленості юних єдиноборців визначені недоліки розвитку їх швидкісних, швидкісно-силових та координаційних здібностей. На початку експерименту не було виявлено статистично значущих відмінностей між групами за рівнем фізичної та технічної підготовленості (р>0,05). На заключному етапі педагогічного експерименту встановлено достовірний зріст (р<0,05) рівня фізичної підготовленості у спортсменів експериментальної групи, зокрема, найбільше збільшення (більше 10%) результатів було зафіксовано у таких тестах: «Мах ногою в сторону за 15 с» - 12,6%; «Піднімання ніг з положення вису за 30 с» - 21%; «Естафета-Біг» - 22,4%; «Нахил з положення стоячи» - 23,4%; «Поперечний шпагат» - 22,1%. Також, відзначено достовірний зріст (р<0,05) рівня технічної підготовленості спортсменів експериментальної групи. Результат педагогічного експерименту свідчить про ефективність запропонованих вправ для підвищення рівня технічної підготовленості новачків.