Короткий опис(реферат):
Актуальність теми: Техніка виконання ката це важливий елемент тренувального процесу каратистів, особливо для молодих спортсменів. У віці 14-16 років у каратистів активно розвиваються фізичні та психічні можливості, що дозволяє ефективно вдосконалювати технічні навички. Проте, навчання та вдосконалення техніки ката вимагає спеціального підходу через фізіологічні особливості підліткового віку, зокрема розвиток координації, сили та витривалості. Постановка проблеми полягає у необхідності пошуку та впровадження ефективних методів для покращення техніки ката саме в цій віковій категорії.
Проблема вдосконалення техніки виконання ката у каратистів 14-16 років полягає у тому, що стандартні тренувальні програми не завжди відповідають віковим особливостям цієї групи. Це може призводити до недостатнього розвитку фізичних якостей, необхідних для технічного прогресу. Відсутність структурованого комплексу вправ, спрямованого на специфічні потреби підлітків, є суттєвою перешкодою для їх успіху в ката. Таким чином, існує потреба у розробці спеціальних вправ, що враховують вікові особливості та сприяють ефективному вдосконаленню техніки.
Мета дослідження. Вдосконалити техніку виконання ката каратистами 14-16 років за рахунок використання комплексу спеціальних вправ.
Завдання дослідження
1.Провести аналіз літератури щодо проблеми вдосконалення техніки в карате.
2.Вивчити фізіологічні та психологічні особливості дітей вікової групи 14-16 років.
3. Розробити комплекс спеціальних вправ для вдосконалення техніки виконання ката каратистів 14-16 років за рахунок спеціальних вправ.
4. Визначити ефективність запропонованої методики.
Матеріал і методи дослідження. Для вирішення поставлених завдань було використано такі методи: теоретичний аналіз науково-методичної літератури; спостереження; метод експертних оцінок; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. Для перевірки ефективності впливу розроблених комплексів спеціальних вправ для вдосконалення техніки виконання ката проводився педагогічний експеримент (травень - жовтень 2024 року). Усього в педагогічному експерименті взяли участь 30 юних спортсменів у віці 14-16 років. За допомогою педагогічного тестування були сформовані контрольна група (n=15) та експериментальна група (n=15). Педагогічне тестування проводилася на початку та наприкінці педагогічного експерименту.
Результати. Для перевірки ефективності розроблених спеціальних комплексів вправ для вдосконалення техніки виконання ката спортсменів спеціалізованої підготовки проведено педагогічний експеримент. На початку експерименту показники фізичної та технічної підготовленості каратистів контрольної та експериментальної груп не мали достовірних відмінностей (р>0,05).
Наприкінці експерименту каратисти експериментальної групи випередили спортсменок контрольної групи у всіх показниках фічної і технічної підготовленостях. У показниках фізичної підготовленості (сила ніг, витривалість верхньої частини тіла) спостерігається достовірна відмінність (р<0,05). У показниках технічної підготовленості (точність ударів ногами, витривалість ніг, координацію та рівновагу, виконання ката) ми маємо аналогічний результат достовірна відмінність становить (р<0,05).
В проведеному досліджені було експериментально обґрунтовано, що запропоновані спеціальні комплекси вправ, які сприяють вдосконаленню техніки виконання ката дійсно позитивно впливають на якісні складові технічної підготовленості каратистів спеціалізованої підготовки, а саме на точність ударів, координацію рухів, стабільність стійок та переміщення в них, покращують баланс та кіме у виконанні ката.
Висновки. Результати проведеного дослідження та впровадження у тренувальний процес розроблених комплексів вправ, спрямованих на вдосконалення техніки виконання ката дали можливість більш ефективніше здійснювати підготовку до змагань та атестацій. Результати тестування до і після експерименту показали суттєве покращення точності ударів, стабільності стійок та координації рухів. Каратисти демонстрували кращий рівень виконання технічних елементів, що підтверджується результатами експертного оцінювання.