Короткий опис(реферат):
Актуальність теми. Контроль у процесі підготовки спортсменів, особливо дітей, є ключовим компонентом, який дозволяє досягти високих результатів без ризику для здоров’я. Врахування вікових особливостей розвитку фізичних, психологічних та соціальних навичок дитини є надзвичайно важливим. Сьогодні дзюдо стає все більш популярним видом спорту серед дітей молодшого віку. У багатьох країнах світу заняття дзюдо починаються з 4–5 років, що вимагає особливого підходу до організації тренувального процесу, аби уникнути перенавантажень і зберегти інтерес дітей до спорту. У цій статті наведено практичні рекомендації щодо побудови тренувального процесу для юних дзюдоїстів.
Мета дослідження: обґрунтувати доцільність використання ігрових завдань у підготовці юних дзюдоїстів з метою покращення їх фізичних якостей.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати літературні джерела за темою дослідження, а також з питання методики навчання дзюдо на початкових етапах підготовки.
2. Визначити специфіку розвитку фізичних якостей у дзюдо та їх значення для досягнення успішності на змаганнях. Розробити та класифікувати ігрові завдання для поліпшення вивчення техніки в дзюдо.
3. Розробити та дослідити ефективність розробленої методики початкової підготовки юних дзюдоїстів на основі використання спеціальних ігрових завдань у тренувальних програмах для юних дзюдоїстів.
Матеріал і методи дослідження. Для вирішення поставлених завдань було використано такі методи: аналіз науково-методичної літератури і інтернет-джерел; метод тестів; антропометричні методи дослідження; педагогічні спостереження; педагогічні методи дослідження; методи математичної статистики. Ці групи методів застосовувались для виявлення засобів і методів тренування швидкісно-силової спрямованості, що використовуються в підготовці юних дзюдоїстів. Було проведено основний педагогічний експеримент, у якому брали участь 32 юних дзюдоїстів СК «Слобожанець» віком від 6 до 9 років. Під час експерименту: формувалася контрольна (КГ, n=16 осіб) та експериментальна групи (ЕГ, n=16 осіб); проводилися навчально-тренувальні заняття за розробленою нами методикою
Результати. Проведений нами аналіз науково-методичної літератури та Інтернет джерел показав, що методика вдосконалення навчання за допомогою ігор в дзюдо на етапі початкової підготовки, як і у інших видах спортивної боротьби, фахівцями даної галузі недостатньо приділено уваги. Більшість досліджень проведено із висококваліфікованими спортсменами.
Існуюча традиційна методика початкового навчання недостатньо враховує вікові особливості юних дзюдоїстів, багато у чому повторює методику навчання, яка використовується дорослими.
Експеримент проводився на основі застосування специфічних ігрових завдань у тренувальному процесі з метою виявлення їхнього впливу на рівень швидкості, витривалості, спритності, сили, координації та гнучкості учасників дослідження. Для перевірки впливу ігрових завдань було обрано групу з юних дзюдоїстів, які проходили спеціальні навчально-тренувальні заняття із застосуванням методів на основі ігрових завдань протягом певного періоду часу. Аналіз результатів дозволив встановити зміни, які виникли у фізичних показниках учасників після впровадження запропонованої методики.
Висновки. Визначено, що застосування ігрового методу в групах начальної підготовки сприяло збереженню стійкого інтересу і мотивації занять дзюдо. В експериментальній групі кількість займаючихся прийшли після літніх канікул склало 87,5%, а в контрольній групі 43,8%. Таким чином, експериментальні результати показали значний прогрес у 71% юних дзюдоїстів у кількості кидків, 33% підвищення витривалості, 22% покращення спритності, 16% збільшення швидкості реакції, а також 20% підвищення швидкості виконання вправ з канатами.