Короткий опис(реферат):
В теперішній час увага спеціалістів галузі волейбола прикута до розробки нових технологій, які підвищують ефективність ігрової діяльності спортсменів. За останні роки навантаження в спорті різко зросли і вимагають від спортсмена максимальної функціональності всіх органів і систем організму. Сенсорні реакції лежать в основі всіх рухових дій спортсмена і від ступеня їх розвитку залежать спортивні результати. Найбільш значимими в цьому сенсі є просторові характеристики зорового аналізатора, на основі яких здійснюється постійний аналіз інформаціі і коректировка рухів в залежності від ситуації, яка складається на волейбольному майданчику.
Питаннями взаємозв'язку різних видів підготовки з функціональним станом сенсорних систем у дітей різного віку займались (Шестерова Л.Є. 2003, Назаренко Л.Д. 2003, Масляк І.П. 2009). У своїх роботах авторами встановлено відносно високу ступінь взаємозв'язку між показниками розвитку фізичних якостей і окремих сенсорних функцій. В той же час дослідниками (Ровним А.С., Помещиковой І.П., та ін.) встановлено, що рівень фізичної та техніко – тактичної підготовленості у спортсменів – ігровіків безпосередньо залежить від функціонального стану різних аналізаторів.
Незважаючи на пристальну увагу до данної проблеми, питання впливу функцій зорового аналізатора на технічну підготовку юних волейболістів вивчено недостатньо, тому розробка даного напрямку досліджень є актуальною проблемою сучасної теорії і методики волейболу, вирішення якої відкриває нові перспективи в практичному плані підготовки юних волейболістів.
Мета дослідження – вдосконалення технічної підготовленості та зорового аналізатору юних волейболістів 14 - 15 років під впливом спеціальних вправ.
Завдання дослідження:
1. На основі аналізу науково - методичної літератури вивчити особливості технічної та психофізіологічної підготовленості юних волейболістів.
2. Визначити рівень технічної підготовленості та активності зорової сенсорної системи юних волейболістів 14 - 15 років.
3. Розробити та експериментально довести ефективність методики поліпшення роботи зорового аналізатора та удосконалення технічної підготовленості юних волейболістів 14 - 15 років.
Методи доcлiдження: Аналіз та узагальнення науково-методичної літератури, педагогічне тестування, методи визначення функціонального стану зорової сенсорної системи, педагогічний експеримент, методи мaтемaтичної cтaтиcтики.
Мaтеpiaл доcлiдження. Aнaлiз нaуково-методичної лiтеpaтуpи cвiдчить пpо те, що сучасний волейбол характеризується високою швидкістю польоту м'яча, швидким переміщенням гравців, швидкою і раптовою зміною ігрових ситуацій. Гравцеві в процесі ігрових дій доводиться сприймати велику кількість об'єктів або їх елементів. Правильне і своєчасне виконання технічного прийому тісно пов'язане з високорозвиненою здатністю точно оцінювати відстань між гравцями, що рухаються, і м'ячем. Від своєчасного і точного визначення відстані залежить правильний вихід гравця до м'яча, точність напряму і траєкторія передачі. Усе це пред'являє високі вимоги до функціонування органу зору у волейболіста.
Просторове сприйняття волейболіста, обумовлене специфікою виду спорту, передбачає спостереження відразу за двома і більше об'єктами, як у центрі, так і на периферії поля зору. Спортсмен повинен постійно контролювати переміщення партнерів і супротивників, а також місцезнаходження м'яча під час виконання техніко - тактичних прийомів. Збільшення загальної площі і зміна структури поля зору впливає на обсяг сприймають інформації приходить під час гри. З іншого боку, постійне виконання техніко - тактичних дій і формування тактичної майстерності значно розширює зорові кордони.
Доcлiдження проводилися на бізі ДЮСШ м. Чернівці в три етaпи з 2022 до 2023 pp. У доcлiдженi взяли учacть 24 юні волейболісти у віці 14-15 років.
Pезультaти. Результати дослідження показників технічної підготовленості та функціонального стану зорового аналізатора показали, що до впровадження в учбово-тренувальний процес юних волейболістів 14-15 років спеціальних вправ спрямованих на розвиток функцій зорового аналізатора не виявило статистичні відмінності між групами (р>0,05).
Після впровадження в учбово-тренувальний процес комплексів спеціальних вправ спрямованих на поліпшення роботи зорового аналізатора виявив достовірні відмінності між всіма показниками волейболістів контрольної та експериментальної груп (р<0,05). Так за показниками:
- об’єму поля зору правого ока, різниця в показниках склала 6,93 градуси;
- об’єму поля зору лівого ока, різниця в показниках склала 6,55 градуси;
- гостроти зору правого ока, різниця в показниках склала 0,35 градуси;
- гостроти зору лівого ока, різниця в показниках склала 0,22 градуси.
Порівняння показників технічної підготовленості юних волейболістів 14-15 років після проведення педагогічного експерименту встановило, що показники у волейболістів експериментальної групи, кращі ніж у волейболістів контрольної групи, і ці розбіжності носять достовірний характер (р<0,001).
Так, при виконанні тесту «Підкидання м'яча для виконання прямої подачі зверху» показники середнього результату виконання цього тесту в експериментальній групі вищі ніж у контрольній групі на 1,4 рази (р <0,001).
При виконанні тесту «Пряма подача зверху», волейболісти експериментальної групи в середньому на 3 рази, (р <0,001) виконали цей тест краще, ніж волейболісти контрольної групи.
Тест "Прийом - передача м'яча способом двома руками знизу". І цю вправу волейболісти експериментальної групи виконали краще, ніж волейболісти контрольної групи в середньому на 2 рази, (р <0,001)
Показники середнього результату тесту "Прийом-передача м'яча способом двома руками зверху" мали позитивну динаміку, так експеріментальна група виконала цей тест в середньому на 3 рази краще, ніж волейболісти контрольної групи (р <0,001).
Таким чином, доведено, що дана методика позитивно вплинула на показники технічної підготовленості і функціонального стану зорового аналізатора юних волейболістів 14-15 років експерементальної групи.
Подальші дослідження можуть бути спрямовані на удосконалення даної методики і використання її на наступних етапах багаторічної підготовки волейболістів.
Виcновки вiдобpaжaють виpiшення поcтaвлених у доcлiдженнi зaвдaнь.